Oppskrifter

Paella

Jeg angrer meg STORT for at jeg ikke kjøpte en paellapanne da jeg var i Barcelona. Jeg visste at jeg kom til å få bruk for den! Men paella kan også med nød lages i en annen stor panne, eller en stor gryte. Denne oppskriften er nok i største laget for en vanlig panne, så det er nok sikrest å bruke en stor gryte. Planen var å lage en paella med mye forskjellige dyr fra havet, men ferskvarediskene på ICA og Mega i Trondheim hadde kun ferske reker(!) Triste greier. Så det ble bare med reker og chorizo denne gangen. Originalt skal det visstnok være kjøtt i form av kanin eller kylling eller sjømat, men det kan fint være chorizo og reker som i denne oppskriften. …og selvfølgelig skal det være safran, men gurkemeie funker som substitut til nød. Pilsner eller hvitvin er ikke dumt til denne retten.

paella
Bildetekst

Ingredienser:
1 stor løk
1 stor paprika
3-4 fedd hvitløk
200 gram chorizo
300-400 gram sjømat (reker, blåskjell, kamskjell, hvit fisk, calamari)
300 gram paellaris (Kortkornet ris. Ikke bruk grøtris eller risottoris da de typene er for kremet for paella)
7 dl hønsekraft
Saften fra en halv sitron
Safran eller gurkemeie
2 dl frosne erter
Fersk persille

Fremgangsmåte:
1. Finhakk løk, hvitløk, og skjær paprikaen i litt større biter. Chorizoen skjæres i munnrette stykker.
2. Fres chorizoen i rikelig med olivenolje. Etter 2-3 minutter tilsettes løk, hvitløk og paprika. La dette surres til løken blir blank.
3. Tilsett risen og safran/gurkemeie, og la risen suge til seg oljen.
4. Tilsett hønsekraften, og lekk lokk på. La det putre på lav varme, til risen har absorbert væsken. Tilsett mer væske hvis risen blir for hard.
5. I en annen panne, freses sjømaten i rikelig olivenolje.
6. Når sjømaten er ferdig og risen er ferdig, blandes dette sammen med de frosne ertene. Smak til med salt, pepper og sitron. Bland i persillen ved servering.

Legg igjen en kommentar