Om meg

Om meg

Jeg heter Daniel Bundgård Fuglem, og jeg er over gjennomsnittet interessert i mat. Jeg har siden ungdomsskolen likt å lage mat, men det eskalerte til nye høyder da jeg flyttet til Danmark med kona (da samboer) i 2006. I Danmark er det en litt annen matkultur enn i Norge. Det er bedre utvalg når det gjelder råvarer, og litt mindre frossenpizzaer i frysedisken. I de fleste danske byer, var det baker, slakter, ostemann, vinbutikker og selvfølgelig bondens marked. Passet meg utmerket!

Jeg var litt nervøs da jeg skulle flytte tilbake til Norge i 2012. Hvordan skulle det gå med matlagingen? Ble jeg nødt til og omfavne frossenpizzaen for å bli fullt integrert igjen? Skulle alkohol kun konsumere med det formål for å bli full? Skulle grilling bli det samme som ferdigmarinert flintstek? Neeeeeida, heldigvis ikke!

Mye har skjedd siden jeg reiste til Danmark og frem til nå. Utvalget i butikkene har blitt bedre. Prisnivået er ikke så brutalt som jeg husker det. Og ikke minst; det virker til at folk generelt bryr seg mer om mat. Herlig! Da kan jeg bare fortsette med maten min jeg. Og det har jeg tenkt:)

pavestolt
Her har jeg skutt min første fisk med harpun! Skikkelig fornøyd. Tommel opp!

Danielsbistro – ekte mat for menn, er ment som en motvekt til bloggene om cupcakes og sunne kyllingfilétretter på 1-2-3. For all del, det er også godt, men det er nok blogger om det. Jeg interesserer meg for ekte mat, med gode råvarer. Jeg vil prøve å lage mange basisretter som definerer forskjellige lands matkulturer, primært Europa. Det er mye god mat i verden, men Europeisk mat er min favoritt, hvor kanskje Frankrike troner på toppen:) Jeg vil også prøve å lære litt om Skandinavisk bondekost og mat fra gamle dager, som kanskje blir litt glemt i nåtiden.

Ølbrygging er for alvor kommet til Norge, og den trenden har jeg allerede kastet meg over. Jeg har utstyret som trengs, så nå er det bare å sette i gang. Det hadde vært skikkelig tøft å vært selvforsynende med øl, men nå må vi se hvor flink jeg blir:)

Legg igjen en kommentar